Ką reiškia skaičius 68, atsiradęs vairuotojo pažymėjime

 

Policijos pareigūnai neseniai pasidalijo šiurpia statistika: per 8 mėnesius nustatė 5 tūkst. neblaivių vairuotojų, iš kurių 2 tūkst. buvo nustatytas vidutinis – didesnis nei 1,5 promilės – girtumas. Tokie vairuotojai užsitraukė baudžiamąją atsakomybę, tačiau, kaip DELFI sakė pareigūnai, akivaizdu, kad net ir griežtos bausmės daugelio neatgraso nuo vairavimo išgėrus. Visgi priemonių, kaip apriboti nevairuoti negalinčius „taurelės mėgėjus“, yra ir daugiau. Pavyzdžiui, 68 kodas vairuotojo pažymėjime. 

Toks kodas lietuviškuose vairuotojo pažymėjimuose yra įrašomas pastaruosius porą metų ir yra suprantamas visoje Europos Sąjungoje. Anksčiau pažymėjimuose buvo įrašoma kita žyma – 05.08. Kaip DELFI aiškino Ingrida Kuorytė, „Regitros“ komunikacijos skyriaus vadovė, toks kodas reiškia, kad asmeniui draudžiama vairuoti išgėrus alkoholio, nesvarbu, ar nėra peržengta leistina 0,4 promilės riba. 
Tarp minėtų kodų egzistuoja šioks toks skirtumas. Anot I. Kuorytės, anksčiau rašytas kodas vairuotojo pažymėjimuose atsirasdavo tik esant medicininei priežasčiai, pastaruosius du metus nurodomo 68 kodo ribos praplėstos.

„Vairuotojo pažymėjime šis kodas teoriškai gali atsirasti ne tik medikų, bet ir kitų institucijų iniciatyva. Pavyzdžiui, teisėsaugos, – kalbėjo I. Kuorytė. – Visgi pastebėtina, kad Lietuvoje susiformavusi tokia praktika, jog sprendimą dėl šio kodo būtinumo tam tikro asmens vairuotojo pažymėjime priima medicinos institucijos.“

Tą patį DELFI pasakojo ir pakalbinti Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovai. Pasak jų, kada kokį kodą reikia įrašyti į vairuotojo pažymėjimą, nurodo medikai.

Tad apie tai, kad tam tikrame vairuotojo pažymėjime reikia įrašyti 68 žymą, „Regitra“ sužino iš vairuotojo sveikatos patikrinimo medicininės pažymos. Nepaisant to, kad nepasibaigus metams kelių policija sulaikė daugiau nei 2 tūkst. vairuotojų, kurių girtumas buvo vidutinis, „Regitros“ specialistų skaičiavimu, kol kas yra tik 877 pažymėjimai, kuriuose nurodytas 68 kodas. Su senuoju – 05.08 – kodu galiojančių vairuotojo pažymėjimų kiek daugiau – 1884.

„Iš viso galiojančių vairuotojo pažymėjimų yra netoli pusantro milijono. Taigi, minimas žymas turinčių dokumentų skaičius lyginamai su bendru skaičiumi yra labai nedidelis“, – pastebėjo I. Kuorytė.

Kiekvienas atvejis – individualus

Gydytoja Raimonda Kungytė, Antakalnio poliklinikos Darbo medicinos skyriaus vedėja, DELFI pasakojo, kad 68 kodas vairuotojo pažymėjimuose atsirasti gali keliais atvejais. Pirmasis – kai vairuotojas yra priklausomas nuo alkoholio arba negali susilaikyti negėręs ir nevairavęs neblaivus po to, kai buvo tokios būklės sulaikytas policijos pareigūnų. Toks kodas įrašomas ir tiems, kurie reguliariai bet kokia forma vartoja psichotropines medžiagas, galinčias trukdyti saugiai vairuoti tada, kai pavartojama alkoholio. Beje, R. Kungytė pridūrė, kad toks pats žymėjimas taikomas ir tais atvejais, kai vartojami vaistai ar jų deriniai, kurie gali turėti poveikį gebėjimui vairuoti. Galiausiai 68 kodas dar gali būti įrašomas tada, kai žmogui yra buvę alkoholio sukelti epilepsijos priepuoliai, esant tam tikrų elgesio ar emocijų sutrikimų.

„Priklausomybės alkoholiui atveju, turi praeiti treji metai, per kuriuos žmogus nevartoja alkoholio ir neturi teisės vairuoti. Visgi bandyti susigrąžinti vairuotojo pažymėjimą galima ir anksčiau – jeigu psichiatras nusprendžia, kad žmogus yra pasiruošęs, tada nurodoma, kad pažymėjime turi atsirasti 68 kodas“, – aiškino R. Kungytė.

Pasak jos, kiekvienas atvejis yra individualus ir vieno sprendinio, tinkamo visiems, nėra. Be to,

priklausomybę nuo alkoholio besigydžiusiam asmeniui dažniausiai skiriamas trumpesnis nei įprastai sveikatos pažymos laikas. Jei vairuotojams sveikatą reikia tikrintis kas dešimtmetį, nuo priklausomybės besigydantiems gali tekti apsilankyti pas medikus ir kas metus.

„Po metų vėl vertinama žmogaus būklė, ar jis gebės atsispirti vairavimui išgėrus“, – sakė pašnekovė.

Ta pati tvarka galioja atliekant neeilinį sveikatos tikrinimą dėl tinkamumo vairuoti, kai teisė vairuoti buvo atimta dėl to, kad asmuo vairavo neblaivus ir buvo sulaikytas policijos pareigūnų.

„Daugeliu atvejų šiems vairuotojams nėra nustatyta priklausomybės alkoholiui diagnozė, tačiau sveikatos tikrinimo tvarka nesikeičia – siunčiame asmenį psichiatro konsultacijai“, – akcentavo gydytoja.

Tiesa, konsultacija toli gražu nereiškia, kad be jokių abejonių vairuotojo pažymėjime bus įrašytas 68 kodas. Anot R. Kungytės, kiekvienas atvejis yra individualus, nėra paprasta įvertinti , kada žmogus nusižengė nesusimąstęs, ką daro, ir tai vienkartinis atvejis, o kada vairuojama išgėrus, mat nuo tokių veiksmų susilaikyti nesugebama.

„Teko skaityti paskaitas apie alkoholio žalą ir tikrai matosi, kad yra žmonių, kurie į jas ateina tik dėl „pliusiuko“, ir nesuvokia, koks baisus dalykas yra vairavimas išgėrus“, – sakė specialistė.

Gali atsirasti dar vienas kodas

Atrodytų, keista, kad sulaikoma tūkstančiai neblaivių vairuotojų, tačiau įrašas su apribojimais vairuotojo pažymėjimuose atsiranda gerokai rečiau. Visgi situacija gali keistis po to, kai įsigalios Susisiekimo ministerijos parengtos teisės aktų pataisos, kuriomis norima įteisinti altialkoholinius variklio užraktus, dar kitaip vadinamus alkoblokais. Pastarieji turėtų neleisti užvesti automobilio variklio, jei vairuotojas prie vairo sėdo neblaivus.

Įsigaliojus teisės aktams, asmuo, kuriam buvo nustatytas lengvas girtumas (0,4-1,5 promilės), galėtų pasirinkti iš dviejų galimų bausmių: susimokėti baudą ir netekti teisės vairuoti ilgesniam laikotarpiui, arba – susimokėti baudą, netekti teisės vairuoti trumpesniam laikotarpiui, o šiam pasibaigus susigrąžinti vairuotojo pažymėjimą su įrašytu kodu 69. Pastarasis reikštų, kad asmeniui draudžiama vairuoti transporto priemones, kuriose nėra alkobloko.

Tiesa, pabrėžiama, kad draudimas vairuoti automobilius, kuriuose nėra alkobloko, būtų skiriamas tik prasižengusiam sutikus. Pasibaigus bausmės laikotarpiui asmuo galėtų susigrąžinti vairuotojo pažymėjimą be jokių apribojančių kodų jame.

Antialkoholinio variklio užrakto, kitaip dar vadinamo automobilio užvedimą blokuojančiu alkotesteriu, veikimas pagrįstas paprastu principu. Įsėdęs į automobilį vairuotojas į jį papučia, įranga fiksuoja, kad asmuo blaivus, ir tada automobilio variklis užvedamas įprastu būdu. Jei vairuotojas bus apsvaigęs nuo alkoholio, automobiliu jis iš vietos nepajudės.

Užvedęs variklį vairuotojas dar privalės pūsti į alkoholio matuoklį nustatytais laiko intervalais.

Saugaus eismo ekspertai teigia, kad šių užraktų naudojimas už vairavimą neblaiviems nubaustų vairuotojų tikimybę prasižengti pakartotinai sumažina nuo 40 iki 95 proc.

Lrt.lt

Taip pat skaitykite:

Nuorodų sąrašas

Nuorodų sąrašas

Powered by BaltiCode